Pages

Tuesday, March 30, 2010

Kem Kepimpinan Perdana MMPS 2010

MAKTAB MAHMUD POKOK SENA, Langgar 25, 26 dan 27 Mac - Badan Dakwah & Kebajikan dengan kerjasama Badan Pengawas & Tatatertib telah sebulat suara menganjurkan Kem Kepimpinan Perdana MMPS 2010 pada 25, 26 dan 27 Mac 2010 bertempat di Maktab Mahmud Pokok Sena.

Kem yang berlangsung selama 3 hari 2 malam ini disertai oleh 150 orang peserta yang terdiri daripada Pengawas Sekolah, Ajk Badan Dakwah, Ketua Tingkatan, Penolong Ketua Tingkatan dan AJK Tertinggi Persatuan-persatuan serta Pengawas Perpustakaan.

Objektif kem kepimpinan ini diadakan antaranya ialah :

  1. melahirkan kepiminan pelajar yang berkaliberdan berketerampilan.
  2. Menambahkan ilmu kepimpinan dalam kalangan pemimpin sekolah.
  3. Mewujudkan kesatuan dari sudut pemikiran, amalan dan gerak kerja dalam kalangan pemimpin sekolah.
  4. Memantapkan lagi jati diri,ketahanan mental fizikal dan rohani kepimpinan MMPS.

Dalam kem ini,peserta dilatih menepati masa, mematuhi peraturan serta peka terhadap arahan yang diberikan.Kem ini dibimbing oleh Akademi Fasilitator Islam Kedah (AFIK) yang terdiri daripada 6 fasi muslimin dan 11 fasi muslimat serta dibantu oleh urusetia yg telah dilantik khas bagi menjayakan kem kepimpinan ini.

Dengan segala kesyukuran pihak sekolah mengucapkan terima kasih kepada sesiapa yg terlibat bg menjayakan dan melancarkan kem kepimpinan ini dengan sempurnanya.


Lagu Tema Kem Kepimpinan Perdana :

Read more...

Keputusan SPM dan STAM 2009

MAKTAB MAHMUD POKOK SENA, Langgar 11 Mac - Sekolah pd hari ini dipenuhi oleh calon-calon SPM dan STAM 2009 untuk mengambil keputusan masing-masing yang diumumkan pada hari itu..Keputusan SPM dan STAM 2009 yg diumumkan itu telah menyaksikan beberapa orang pelajar MMPS berjaya mencapai keputusan yang baik.

Tahniah !!! kepada calon-calon yang telah berjaya dengan cemerlang dalam keputusan masing-masing.Bagi yg gagal,anda boleh berusaha lagi kerana pintu-pintu kejayaan sentiasa terbuka untuk anda semua bg meneruskan kehidupan masing-masing.

SPM 2009

Antara pelajar-pelajar SPM yg berjaya ialah :

1. Hanisah bt Shafie (9A)
2. Najihah bt Che Azhar (8A)
3. Khomarulzaman b Jaib (7A)
4. Muhammad Akmalul Ehsan b Rosli (6A)
5. Muhammad Sofi b Hashim (6A)
6. Mohd Naim b Yahya (5A)
7. 'Atif Munzir b Abd Hamid (5A)
8. Mohd Arif b Mad Saad (5A)
9. Mohd Shafiq b Naser (5A)
10. Masiha al-Sakina bt Adnan (5A)
11. Syahirah bt Abd Rahim (5A)
12. Nurul Atiqah bt Ahmad Sukri (5A)

p/s: serta pelajar-pelajar lain yang mendapat A dan cemerlang dalam mata pelajaran masing2 yang tidak dapat disebut disini..

STAM 2009

Antara pelajar-pelajar STAM yang berjaya :

1.Nurul Syafiqah bt Amir Ramli (MUMTAZ)
2.Abdul Rahman b Abd Khodir (J.JIDDAN)
3.Akrimah bt Mohamad Dzahir (J.JIDDAN)
4.Mohd Nizam b Abdullah (J.JIDDAN)
5.Muhammad Hazzuan Hafiz b Roslan (J.JIDDAN)
6.Arni Syafira bt Shoib (J.JIDDAN)
7.Nor Azliha bt Ali (J.JIDDAN)
8.Nur Adibah bt Adnan (J.JIDDAN)
9.Nurul Najwa bt Abd Jalil (J.JIDDAN)
10.Syahidah bt Fajar Nina Purnama Alam (J.JIDDAN)
11.Yusriyah bt Mohd Rodzi (J.JIDDAN)

Read more...

Hari Penutup Kesumam 2010

MAKTAB MAHMUD POKOK SENA, Langgar 10 Mac -Hari penutup Kejohanan Sukan Maktab Mahmud Negeri Kedah (KESUMAM) kali ke-6, Tahun 2010/1431H berlangsung di Stadium Suka Menanti.

Dalam kejohanan ini semua Maktab Mahmud di seluruh cawangan menyertainya..pada hari tersebut semua kontijen daripada Maktab Mahmud masing2 menghadirkan diri dalam hari penutupan ini..dan masing2 membawa kontijen perarakan untuk dipertandingkan..

Dalam acara ini Maktab Mahmud Pokok Sena yang membawa maskot harimau mendapat tempat yg ketiga antara Maktab Mahmud yang lain..johan keseluruhan disandang oleh Maktab Mahmud Alor Star..

Keputusan Akhir Kejohanan Sukan Maktab Mahmud Negeri Kedah (KESUMAM) kali ke-6,tahun 2010 :

  • MM Alor Star 110
  • MM Yan 110
  • MM Pendang 105
  • MM Baling 85
  • MM Langkawi 70
  • MM Kulim 50
  • MM Padang Terap 40
  • MM Bandar Baharu 35
  • MM Kuala Muda 20
  • MM Merbok 15
  • MM Pokok Sena 5
  • MM Sik 5

p/s : penentuan johan keseluruhan ditentukan berdasarkan penambahan markah dalam perarakan kontijen memandangkan jumlah mata yg sama antara Maktab Mahmud Alor Star dan Maktab Mahmud Yan.

Read more...

Induksi Nuqaba'

MAKTAB MAHMUD POKOK SENA, Langgar 5 Mac - Jabatan Nuqaba' MMPS telah mengadakan satu program kepada para naqib dan naqibat untuk memantapkan lagi kemahiran bagi mengendalikan sesuatu kumpulan usrah..

Program ini bermula pada pukul 8 pagi yang dimulakan dengan slot pertama bersama Cikgu Najwa( kaunselor MMPS ) yang bertajuk "Komunikasi Berkesan"..Para Nuqaba' diajar untuk berkomunikasi dgn cara yang betul semasa berhadapan dengan adik2 usrah..Komunikasi merupakan item yg sangat penting dalam diri setiap individu untuk bersemuka dgn org lain..Komunikasi ini dimaksudkan sbg proses penyampaian atau pemindahan mesej dari seorang kepada orang lain..

Selepas itu,slot yg kedua mengenai penyelarasan usrah dikendalikan oleh ustaz Abdul Rahim..dalam slot ini para nuqaba' diserahkan silibus buku usrah untuk digunakan semasa menjalankan usrah setiap minggu..Seterusnya para nuqaba' dibahagikan kumpulan untuk membincangkan aktiviti yg hendak dimasukkan setiap kali diadakan usrah..

Read more...

Aktiviti Gotong-Royong

MAKTAB MAHMUD POKOK SENA, Langgar 6 Mac - Pada hari sabtu iaitu hari ganti persekolahan sempena PMR. Pihak pentadbiran Maktab Mahmud Pokok sena telah mengadakan aktiviti gotong-royong perdana yang julung-julung kali diadakan pada tahun ini.

Aktiviti ini bermula seawal pagi persekolahan dan semua pelajar diwajibkan terlibat..Ada juga beberapa orang guru mengawal keadaan pada hari itu.

Setiap kelas wajib menyibukkan diri membersih kelas masing-masing..ada sebahagian kelas mengecat kelas untuk menyerikan lagi kelas mereka serta mengemas apa yang patut untuk keceriaan kelas masing-masing.

Pelajar juga dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk membersih kawasan sekolah selain kelas.Antara kawasan yang menjadi tumpuan adalah surau,perpustakaan,bilik guru,kawasan belakang dan hadapan sekolah.

Pada hari tersebut juga, Persatuan Keceriaan Sekolah telah melancarkan "BUMI HIJAU" dengan menanam tumbuh-tumbuhan di sekitar sekolah dan menjadi tanaman tersebut sebagai landskap sekolah.

Boleh dikatakan para pelajar yg hadir memberi kerjasama yg memberangsangkan bg menjayakan aktiviti gotong-royong ini.Bagi pelajar yg tidak hadir,Ustaz Firdaus telah mengambil tindakan kepada mereka pada keesokan harinya..

Read more...

Wednesday, March 17, 2010

Perlawanan Ping Pong Antara Maktab Mahmud

MAKTAB MAHMUD POKOK SENA, Langgar 1 Mac- Hari ini dalam sejarah MMPS menyertai aktiviti sukan dalam acara permainan ping pong. Perlawanan berlangsung agak sengit di .

Namun nasib tidak menyebelahi MMPS pada tahun ini.Pasukan MMPS hanya layak sampai ke peringkat separuh akhir kerana tewas kpd pesaing dr Maktab Mahmud lain. Namun begitu mereka tetap berpuas hati kerana dengan usaha serta latihan yg mereka jaankan mereka berjaya ke peringkat itu.

InsyaAllah pada tahun hadapan dengan berbekalkan pengalaman serta usaha mereka akan meningkatkan prestasi seterusnya menjuari acara ini.

Read more...

Perlawanan Badminton antara Maktab Mahmud

MAKTAB MAHMUD POKOK SENA, Langgar 1 Mac - Lembaga Maktab Mahmud telah mengadakan perlawanan badminton dalam Kejohanan Sukan Antara Maktab Mahmud (KESUMAM).
Temasya tersebut berlangsung di Kedah Indian Association (KIA). Maktab Mahmud Pokok Sena (MMPS) telah menghantar seramai 12 pemain dan terbahagi kepada dua kategori iaitu perseorangan dan beregu.
Peserta perseorangan diwakili oleh Hazwan Puad, Hafiz, Fauzan dan Khairul Imran manakala peserta beregu diwakili oleh Ami Ruzaini dan Hazim, Firdaus Mohammad dan Farhan, Hatim dan Ashraffudin serta Amir dan Firdaus Naim. Antara guru yang turut memberi sokongan ialah Ustaz Zuhairi, Ustaz Izwan, Uataz Firdaus,Ustaz Abdullah Talib dan Cikgu Shahrani.
Secara keseluruhannya Maktab Mahmud Pokok Sena mengalami kekalahan tetapi semangat yang ditonjolkan oleh para pemain wajar dihargai dan dicontohi.

Read more...
Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog ini merupakan laman rasmi Buletin MMPS yang diletakkan di bawah seliaan Unit Penerangan Badan Pengawas dan Tatatertib MMPS 2010.
Segala cadangan saranan boleh email kepada buletinmmps@gmail.com

Dokumen Pengawas

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP